Matvaruhandeln är under förändring
Mat är en stor utgift för många hushåll samtidigt som det kan vara svårt att få vardagen att räcka till för att handla mat och planera middagar, inte minst för barnfamiljer. Men, världens och Sveriges matvaruhandel är i förändring. Den klassiska dagligvaruhandeln har fått stor konkurrens av matkasseföretag, matbeställning online och från diverse företag som kör ut mat till sina kunder på beställning. Kampen om kunderna är stor vilket gör att priserna ofta hålls nere.
Efterfrågan på lägre priser för livsmedel och inom dagligvaruhandel är stor, och samtidigt ökar efterfrågan på fler ekologiska och etiskt producerade produkter, vilka ofta kostar lite mer att köpa, skriver Dagens Nyheter. För människor med stram ekonomi, barnfamiljer eller ensamstående föräldrar är en prissänkning inom dagligvaruhandel som ett rop från ovan. Den konkurrenssituation som råder på grund av att många nya aktörer uppdagat sig på marknaden. Företag som säljer sin egen färdiga matkasse, matbutiker på nätet och bolag som kör ut eller levererar matvaror för avhämtning, har gjort att många dagligvarubutiker sänker sina priser. Men långt ifrån alla har hakat på detta tåg, vilket både kommer påverka deras rykte, kundinströmning och inte minst dem som handlar där. Många efterfrågar billigare dagligvaruhandel, vilket är på uppgång.
Många behöver bättre lösningar
Som TV- och mediaprofilen Ann Söderlund uttryckte det på sitt instagramkonto där hon hyllar ensamstående föräldrar för det enorma vardagspusslet dem hela tiden löser: ”Alla ni ensamstående päron därute. Ni som hade tänkt er att dela det här tunga och samtidigt underbara ansvaret det innebär att fostra barn, men istället hamnade i ensamrollen av en eller annan avgörande anledning: fy fan vad ni/vi är bra!”. Instagram-inlägget tar även upp en lång rad av sysslor och saker som ensamstående föräldrar tampas med i sin vardag, så som matkaos, matkassar, städning, läxor, disk osv, läs mer här, vilket har hyllats enorm av fans och andra som läst inlägget. All uppståndelse kring inlägget beror på att många känner igen sig i situationen, och Ann Söderlunds råa, nakna, roliga och ärliga sätt att beskriva detta på har gått rakt in i människors hjärtan. Och för bland annat ensamstående föräldrar, så är utvecklingen för matvaruhandeln något bra, eftersom det har lett till enklare sätt att handla och mer tid som blir över till annat. Man kan slippa tänka på recept eftersom det finns färdiga matkassar, och har man inte bil eller tid att köra till affären kan man handla på nätet med hemkörning, vilket inte kostar allt för mycket extra. De lägre priserna som håller på att uppdagas runt om i olika verksamheter som säljer livsmedel är således också en positivt.
Amazon vill etablera sig i Europa
E-handelsjätten Amazon började för några år sedan satsa på att sälja mat på nätet med utkörning. Tjänsten kallas Amazon Fresh och har nu börjat lanseras i Europa, senast i Storbritannien och i Tyskland, skriver ehandel.se. Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige och då kommer konkurrensen i matvaruhandeln bli ännu större. Man kan lätt säga att branschen genomgått och fortfarande genomgår stora förändringar, och vem vet, snart kanske den klassiska dagligvaruhandeln är ett minne blott.
Restaurangers leverans-appar i bråk Fixa en imponerande hemmabar!